orgelski zapisi

četrtek, 15. maj 2014

Cankarjev dom - Thierry Escaich

Doumevanje orgelskega poustvajranja ima pri izvajalcih in poslušalcih dva pola. Na eni strani so tisti, ki vedo natančno, kako mora biti nekaj izvedeno, vse: kaj je barok, kaj nemška romantika, morda tudi to, kaj je preciznost batalle ali sprotnost kinospremljave; brez presenečenj, brez slogovnih odmikov. Na drugi strani so izvajalke, izvajalci in vsi njihovi spremljevalci, ki ob pogledu ali pomisleku na orgelsko glasbo najprej vdihnejo. Potem se jim v glavi v trenutku zavrti pol glasbene zgodovine in geografije. In potem pustijo, da nastane to, kar je Bach v svojem času imenoval Soli Deo gloria ali morda Lobe den Herren. Pa niti ni treba imenovati, saj to pove glasba. V izjemnem francoskem vehementu (med kot-da Nakićevi jezičniki v CD ga je sicer najbrž malo pogrešal ... ) je celo Dorska dobila pariški šarm, pa še morda za dih kaj drugega, francoskega. A posebej bleščeče so bile improvizacije: Thierry Escaich nam ni naslikal le majskih cvetlic z dobrave in odštekane kukavice (in kakšnega orla vmes), ampak vso širno sredozemsko floro in favno od arabske modalnosti do ravelovskega utripanja bobnov (morda so Hanibalovi sloni pedalirali od morja čez Alpe).
Če ne prideš poslušat, zamudiš. Za vedno.




http://www.escaich.org/
(priporočam francosko različico spletne strani!)
http://www.cd-cc.si/sl/glasba/thierry-escaich-4231/
Spet kliče nas venčani maj - odlomek improvizacije na dano temo*
Thierry Escaich, Cankarjev dom, 14.5.2014

----
* Za bralce in bralke, ki ne poznajo: improvizacija na dano temo pomeni, da izvajalec dobi med koncertom notni zapis z neko melodijo, oziroma (redko) izbere med nekaj melodijami, ki mu jih organizator predlaga pred koncertom. To je lahko tema iz kakšne skladbe znanega skladatelja, kakšna ljudska pesem ali kar takrat tik prej izmišljena melodija. Organizator koncerta ali kdo iz publike ob predložitvi teme tudi izrazi glasbeno obliko ali slog, v katerem naj bo improvizacija izvedena. Posebno so zanimive skladbe, ki jih izvajalec sploh ne pozna, jih pa dobro pozna poslušalstvo. Escaich je najprej izvedel improvizacijo na temo Lobe den Herren, ki jo gotovo pozna, in je bilo napovedano, da bo v baročnem slogu. V romantičnem slogu je izvedel improvizacijo (preludij in fugo) na sakralno ljudsko pesem Spet kliče nas venčani maj (Andrej Vavken), v prostem slogu pa slovensko ljudsko Slišala sem ptičko pet, zapela je ku-ku.

Ni komentarjev:

Objavite komentar